HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Panelmunkások

2012.09.17. 16:00 kurucz

Egy ismerősöm hívta fel a figyelmem erre a hirdetésre. Online piackutató cég munkatársakat keres.

hirdetes.png
Igen, jól látod: a munkatársak valójában a kérdőívek kitöltőit jelentik. Egy adatfelvevő cég új válaszadókat toboroz, online paneljét építi, bővíti ezzel a módszerrel.

Szerintem ez rettenetes – és komoly veszélyt jelent nem csak az online kutatásra, hanem az egész piackutatási szakmára nézve.

Az online panelek természetesen nem tudnak működni motiváció nélkül – a nyereményjáték elengedhetetlen kelléke a paneltagok toborzásának és mozgósításának. Az viszont, ha a kérdőív-kitöltés pénzkereseti formaként jelenik meg, már komoly aggályokat vet fel.

És ne legyenek illúzióink. Ilyen esetben a pénz nem csak arra motiválhatja a paneltagokat, hogy eljöjjenek egy kutatás kérdőívére, hanem arra is, hogy olyan válaszokat adjanak, amelyek jogosulttá teszik őket a kutatásban való részvételre, vagyis amelyekkel megfelelnek a különböző szűrőkritériumoknak.

A jelenség persze ismerős az offline kutatások világából is – elég csak a fókuszcsoportos kutatások megélhetési „csoportlakóira” gondolnunk, akik a szervezők amolyan jollyjokereiként egyik este büszke szingliként, másnap viszont gondoskodó családanyaként tűnnek fel (a 15 kutatócég – köztük az NRC – által PIXER néven létrehozott ellenőrzési-szervezési rendszer viszont az ilyen csoportlakók kiszűrésére is kiváló megoldás). És ami kicsit torzíthat egy kvalitatív vizsgálatban, az nagyon torzíthat egy kvantitatívban.

Nemrég én is találkoztam egy olyan, az egyik szomszédos országban felvett 500 fős online mintával, amelyet egy alig 10 ezer fős panelből kérdeztek le, az igen speciális – és emiatt szűk – célcsoport ellenére teljesen zökkenőmentesen, és egyetlen hiányzó válasz nélkül. Az ügyfél előtt még nekünk kellett magyarázkodni, hogy a mi lényegesen nagyobb panelünkön miért nem megy ilyen simán a kérdezés – egészen addig, amíg az elemzés fényt nem derített a külföldi adatbázis ellentmondásaira.

De az az ügyfelünk is mesélhetne a gyanús online kutatásokról, aki egy prosztataproblémákkal foglalkozó felmérés során kapott olyan adatbázist a szuperhatékonyan dolgozó panelszolgáltatótól, amelyben meglepően magas arányt képviseltek a 30 alatti nők. És bár ők párjuk prosztataproblémája okán kerültek be a mintába, azért lássuk be, ez esetben sem pont ennek a korosztálynak a dominanciáját várnánk. Igaz, egy ilyen panel esetében engem az sem lepne meg, ha a hölgyek némelyike a saját prosztatjáról nyilatkozna. Pénzért bármit, az emberi ostobaság pedig határtalan, ahogy ez a videó is bizonyítja:

Bár internetes adatfelvételt – az infrastrukturális és technikai feltételek biztosításával – olyan vállalkozások (e-dm vagy panelszolgáltatók) is képesek végezni, amelyeknek amúgy nincs sok közük a piackutatáshoz; a szakmai kritériumok maradéktalan betartása, és ezáltal megbízható, minőségi online kutatások lebonyolítása leginkább a – nem csak adatfelvételt, hanem teljes projektmenedzsmentet (is) végző – piackutató cégektől várható. Azoktól a piackutató cégektől, amelyek számára – az éppen aktuális projekt sikerességén túl – a hitelesség és a szakma iránti bizalom megőrzése is fontos.

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr614783594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cousteau 2012.09.17. 17:14:57

Szerintem az elmített ominózus prosztatás kutatás a mi (MédiaQ) panelünkön futott, és kifejezett kérés volt az ügyfél (fővállalkozó specialista kutató cég) részéről, hogy a nőket is kérdezzük meg párjuk prosztata problémáiról (2 kérdőív futott, 1 a férfiaknak 1 a nőknek). 1700 demográfiailag előszűrt női válaszadóból 72 nő felel meg a kvótáknak és töltötte ki végig a kérdőívet, ezt adtuk át az ügyfélnek. Azért ezt én nem nevezném szuperhatékonynak... :P

Bár ennek nem sok köze van a válaszokat pénzért vásároló "panel" cégekhez, ami szerintünk is übergáz.

kurucz · http://onlime.blog.hu 2012.09.18. 11:04:19

Nem MédiaQ-s adatfelvételről írtam a példában. Úgy látszik, a prosztata népszerű téma mostanság - nekünk is volt két ilyen témájú kutatásunk az elmúlt egy évben. Az említett adatfelvétel esetén amúgy az ügyfél annyira nem volt boldog a minta összetételével.
Tény, hogy a megrendelők olykor nem vagy alig létező célcsoportokra kérnek komoly kvótákat, ahogy erről nemrég írtam is itt: onlime.blog.hu/2012/04/11/mission_impossible_2044
Az a baj, hogy míg a tisztességes kutatócégek az ilyen projekteket nem tudják megcsinálni, addig megélhetési válaszadókkal nincs lehetetlen feladat...

cousteau 2012.09.18. 11:05:05

Furdalt a kisördög, hogy a mi munkánkat miért mossátok össze fizetett válaszadók maximálisan etikátlan toborzásával.

Belenéztem az adatokba és cikkedben csúsztatás van, nem volt a válaszadók "meglepően magas aránya" 30 év alatti nő. 205 válaszadóból mindössze 11 ilyen nő volt (5,36%), egytől-egyig náluk jóval idősebb férfival élnek párkapcsolatban (szintén kérdés volt). Szerintünk ez se nem meglepő, se nem torz, és végképp nem etikátlanul motivált / fizetett amit a cikk sugall. :P

kurucz · http://onlime.blog.hu 2012.09.18. 11:07:34

Egyszerre kommenteltünk. :)
Szóval nem a Ti kutatásotokról írtam.

cousteau 2012.09.18. 11:10:42

@kurucz: Igaz, BPH (prosztata nagyobbodásos) kutatásból nálunk is volt 2 a tavalyi évben 2 különböző (fővállalkozó) cégnek. :P Slágertéma. :P

cousteau 2012.09.18. 11:12:35

@kurucz: elnézést, közben leesett, hogy nem rólunk írtál. :)