HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Öngól - avagy hogyan rontsuk el?

2013.07.18. 10:26 kurucz

Lewis-Dunk-Brighton-Liverpool.jpgAzt minden valamirevaló piackutató-palánta tudja, hogy amennyiben egy kérdőívben márkák spontán ismertségét mérjük, az erre vonatkozó kérdésnek a kérdőív – vagy kérdőív-blokk – elején kell szerepelnie, hogy a többi kérdésben szereplő információ ne befolyásolja a válaszadót.

Ilyen hibával nem is nagyon lehet találkozni, ugyanakkor hiába ügyel a kutató a kérdőívszerkesztés során arra, hogy a válaszadás irányításával ne torzítsa az eredményeket, ha a kérdőív bevezető  oldalán vagy a felkérő levél szövegében olyasmi szerepel, ami tökéletesen hazavág minden ezirányú igyekezetet.

A konkurencia munkája iránt érdeklődő kutatóként természetesen több hazai online válaszadói panelnek is tagja vagyok, és ha időm engedi, belekóstolok az általuk készített kérdőívekbe. (Azon ugye nem lepődik meg senki, hogy az iparági szűrőn  – amelynek az lenne a célja, hogy épp a magamfajtát kirostálja – egy laza kattintással átsuhanok. Az ilyen szűrőkérdésekről itt már megírtam a véleményem.)

Tegnap is kaptam egy kedves felkérő emailt, ezzel a tárggyal: „Ön elégedett az X Bankkal? Válaszoljon, és nyerjen!” Az X helyén természetesen egy konkrét bank neve állt.

Azon túl, hogy maga a kérdés szórendje hagy némi kívánnivalót maga után, első ránézésre nincs nagy gond ezzel a mondattal – feltéve, hogy kattintás után egy olyan kérdőívet látok, amelynek kérdései egytől egyig az X Bankkal kapcsolatos viszonyomat, attitűdjeimet feszegeti.

A kérdéssor első oldalán azonban ezt olvastam. „Ha bankokra, pénzintézetekre gondol, melyeket ismeri Ön, ha csak névről is? Kérjük, írja be az összeset, amely eszébe jut. (Kérjük, írja be az összeset, amelyeket ismeri!)"

Azon most ne is akadjunk fenn, hogy vajon mi indokolja a zárójeles részt, hiszen ez a kérdés már akkor halálra volt ítélve, amikor a válaszadó megkapta a kutatási meghívót. Néhány erősen Cavinton-függő kitöltő kivételével ugyanis az X Bank alighanem mindenkinek be fog ugrani – és jellemzően első említésként ott illegeti majd magát az összes kitöltött kérdőívben.

A márkaépítés sajátos esete ez kérem, bár aligha hiszem, hogy az ügyfél ezzel boldog lesz. Ő bizonyára reális képet szeretne kapni márkája abszolút és relatív ismertségéről – erre viszont ez a kutatás már nem lesz alkalmas.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr745412938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.