HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Mobilkutatás: app vagy browser?

2013.10.29. 11:42 kurucz

mobilkerdoiv_kezben.jpgNem kérdés, hogy a közeljövő a mobilkutatás előretörését fogja hozni – a megkérdezések mind nagyobb hányada történik majd valamilyen mobil eszközön, még akkor is, ha ez olyan kompromisszumokat igényel (például a kérdőívek hosszát illetően), amelyekre ma még sem a piackutatók, sem ügyfeleik nem igazán nyitottak.

A folyamatnak azonban még az elején járunk, így a konkrét megvalósulás tekintetében inkább kérdőjeleket látunk, semmint kiforrott válaszokat. A „hogyan” kérdésére nincs egyetlen megalapozott válasz, a piacon több megoldással is kísérleteznek, és nem dőlt még el, melyik lesz a befutó – már ha egyáltalán bármelyiknek sikerül is felülkerekednie.

Itt van például az „applikáció vs. böngésző” dilemma, amely sok más területhez hasonlóan a piackutatási kérdőívek lekérdezésénél is felvetődik. Vajon a mobilos kérdőíveket egy, a készülékre telepített alkalmazásban vagy a böngészőben töltsék ki a válaszadók? Mindkét megoldás mellett vannak érvek, így nem, véletlen, hogy a 2012-es Confirmit Market Research Software Survey szerint a 37 országban megkérdezett szakemberek is megosztottak a kérdésben: kétötödük a böngészős, egyötödük az applikációs megoldást tartja hosszú távon életképesebbnek, egyharmaduk pedig mindkét technikában látja a lehetőséget.

Lehet, hogy utóbbiaknak van igazuk, és a szituáció, valamint a kutatási cél dönti el, melyik út a célravezető. Azokat is el akarjuk érni, akik nem használnak számítógépet? Vagy csak kényelmesebbé akarjuk tenni a válaszadást? Mindegy, hogy a megkérdezettek milyen eszközről töltik ki a kérdőívet, vagy kifejezetten olyanokat célzunk meg, akik a mobiljukról válaszolnak? Egyáltalán nem biztos, hogy ezekben az esetekben ugyanaz a megoldás vezet a legjobb eredményre.

ÉRVEK AZ APPLIKÁCIÓ HASZNÁLATA MELLETT
- Személyre szabottabb kutatási dizájnt tesz lehetővé.
- Nagyobb a válaszadói élmény, emiatt erősebb a kötődés.
- Könnyen és zökkenőmentesen integrálhatóak olyan kiegészítő funkciók, mint a fotó- és videókészítés, vagy a vonalkódok leolvasása. A naplós kutatásokba emlékeztetők építhetőek be, amelyek személyre is szabhatóak (pl. bizonyos időszakokban nem jeleznek).
- Lehetőség van a kutatásokhoz kapcsolódó helymeghatározásra. Rögzíthető a válaszadás helye (geo-tagging), és a tartózkodási hely függvényében is „dobhatóak fel” kérdőívek (geo-triggering).
- Offline módban is végezhető az adatgyűjtés: a kérdések az internetkapcsolat megszakadása esetén is megjelennek, és megválaszolhatóak.

ÉRVEK A BÖNGÉSZŐ HASZNÁLATA MELLETT
- Nem igényli az applikáció letöltéséhez szükséges bizalmat, használatához nincs szükség mobil-panelre.
- Mivel a mobiltelefonok széles spektrumán használható (még az egyszerűbb típusokon is), így a célcsoport nagyobb elérését biztosítja, mint az e tekintetben kötöttebb applikációk. Emellett a készülék és az operációs rendszer típusából adódó torzítással sem kell számolni.
- Online-mobil hibrid kérdezésre is lehetőséget teremt. A válaszadó maga döntheti el, hogy számítógépről vagy mobil eszközről tölti-e ki a kérdőívet.
- Ma még lényegesen olcsóbb megoldás, mint egy applikáció fejlesztése.

Forrás: Screen Wars (Research World, 2013 május-június)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr295604536

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.