HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Egy nyelvet beszélni

2011.04.18. 18:16 kurucz

Egy poszt erejéig még visszatérnék a közösségi vásárlással kapcsolatos kutatásunkra, de ezúttal nem az eredményekről írok (arról már olvashattatok itt és ott), hanem egy módszertani problémára hívnám fel a figyelmet.

A felmérésben a megkérdezettek egyötöde az állította, hogy nincs tisztában a közösségi vásárlás jelentésével, sőt 3 százalékuk még csak nem is hallotta ezt a fogalmat, továbbhaladva a kérdőívben azonban válaszaikból kiderült, hogy vásároltak már valamelyik közösségi vásárló oldalon.
Mások ezzel szemben azt válaszolták, hogy kipróbálták a közösségi vásárlást, ám a vásárlás részleteiből – a használt weboldalból, a megrendelés formájából – egyértelművé vált, hogy valójában nem ezzel a módszerrel tettek szert az adott termékre vagy szolgáltatásra. Utóbbiak a minta mintegy 2 százalékát tették ki.
Hazudtak volna ezek a válaszadók? Nyilvánvalóan nem – „csupán” arról volt szó, hogy nem ismerték pontosan a közösségi vásárlás fogalmát. Egyesek még nem is hallották a kifejezést, annak ellenére, hogy éltek már a csoportos kedvezmény lehetőségével, míg mások összekeverték valamilyen másik online vásárlási formával, például az online aukcióval, ahol szintén több potenciális vásárló vadászik a kedvező ajánlatokra. És tették ezt úgy, hogy a kérdőívben definiálva volt a közösségi vásárlás fogalma.
A hibásan válaszolók aránya különösen annak fényében magas, hogy a közösségi vásárlást eddig az internetezők kevesebb mint 6 százaléka próbálta ki – ha tehát nem járjuk körbe több különböző kérdéssel is a témát, ha nem ellenőrizzük a válaszok konzisztenciáját, akkor a piacot körülbelül 30 százalékkal felülbecsüljük.
Azért írok erről, mert nem egyedi esetről van szó. A kérdőívszerkesztés alapszabálya, hogy ne használjunk a kérdésekben olyan szavakat, kifejezéseket, amelyek nem részei a hétköznapi nyelvnek. Ami ugyanis egy termékmenedzsernek mindennap használatos kifejezés, az a (potenciális) fogyasztók szókincsében vélhetően sokkal kevésbé előkelő helyet foglal el; egy részük talán nem is ismeri, más részük pedig – és ez még rosszabb verzió – valami egészen mást ért alatta.
Marketing- vagy egyéb szakkifejezéseket valamirevaló piackutató valóban nem is tesz a kérdőívébe, ám a hétköznapinak tűnő szavak is okozhatnak galibát – és emiatt sokkal veszélyesebbek is. Vajon minden megkérdezett ugyanarra gondol, ha azt kérdezzük tőle, hogy használ-e mobilinternetet, utazott-e belföldön az elmúlt három hónapban vagy szokott-e pralinét vásárolni? Egészen biztos, hogy nem – márpedig a kérdőívek sokszor ilyen kérdések alapján szűrik a célcsoportot, határozzák meg a piacrészesedést vagy becsülik meg a keresletet.
A közösségi vásárlás kutatás persze egy kicsit speciális, hiszen itt egy nagyon új fogalom állt a vizsgálat középpontjában; ez volt az oka annak, hogy a szokásosnál is elővigyázatosabban jártunk el a kérdőív készítésekor és az elemzés során. Bár a válaszadók egy részében a szolgáltatás jellemzőinek elolvasása után is hamis kép élt a közösségi vásárlásról, természetesen általában az a legjobb megoldás, ha bármilyen nem egyértelmű vagy félreérthető kifejezést pontosan definiálunk, és az általunk kívánt jelentést minél többször kihangsúlyozzuk a kérdőívben. Emellett célszerű nem egyetlen – általános jellegű – kérdésre alapozni a minta, valamint az egyes alminták kialakítását.
Mint tudjuk, az ördög a részletekben rejlik.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr752837387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.