HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Érzéki csalódás – avagy nézzünk ki a buborékból

2010.05.25. 17:45 kurucz

A választások első fordulója után több fórumon is olvashattunk, hallhattunk az internet és főleg a webkettő diadaláról; arról, hogy míg az Országos Választási Bizottság szerencsétlenkedése folytán a mainstream média meglehetősen ellentmondásos helyzetbe került, és gyakorlatilag nem tudta kielégíteni a nézők, látogatók információigényét, addig egyes blogok, közösségi oldalak automatikusan átvették ezt a tájékoztató funkciót.

Mindez természetesen igaz, arról beszélni azonban, hogy a webkettő ezen az estén a tömegtájékoztatás eszközévé vált, erős túlzás lenne – a számok ugyanis egészen mást mutatnak.
 
Konrád a napokban írt egy bejegyzést arról, hogy véleménye szerint a közösségi média sok esetben buborék-jelleggel működik – és a felhasználók sokszor nem látnak ki ezekből a buborékokból, vagyis úgy érzékelik, hogy ezeken az oldalakon csak hozzá hasonlóak fordulnak meg. Bár ez a buborékos példa – mint a hasonlatok általában – kissé leegyszerűsíti a dolgokat, a választással kapcsolatban tökéletesen megmutatta lényegét. Az online világ szakértői, a webkettes véleményvezérek ezúttal valóban nem láttak túl saját buborékuk határain. Csak azt érzékelték, hogy saját hálózatukban zakatolnak a közösségi média fogaskerekei, röpködnek az információk, miközben a tévé, a rádió vagy az internetes hírportálok csak jókora késéssel tudósítanak az eseményekről. Ám ez a buborék csak egy kis szegmensét fedi le az internetes populációnak – a netpolgárok nagy többsége ugyanis nem használta a közösségi médiát, hanem megmaradt jól bevált hírforrásainál.
 
Nézzük a számokat. Április 11-én este a megszokotthoz képest óriási terhelés mutatkozott a blog.hu oldalain. A leglátogatottabb blog Török Gáboré volt 52 ezer egyedi látogatóval, míg a Mandinert 34 ezren, a Vastagbőrt 30 ezren nézték meg. Ezek önmagukban nyilván hatalmas számok, de ha azt vesszük, hogy a felnőtt internetezők száma megközelíti a 4 milliót, akkor bizony már inkább csak apró – ámbár kétségkívül ragyogó – cseppek a tengerben.
 
Az NRC április végén elvégzett egy online felmérést, amely azt vizsgálta, honnan tájékozódtak a netpolgárok a választás előtt, mennyire használták ehhez az internetes forrásokat, és egyáltalán milyen hatással volt rájuk a kampány. Ebben a kutatásban azt is megkérdeztük, hogy április 11-én este hol kerestek információt a netezők, a zűrzavar óráiban honnan próbálták elérni a friss híreket. Az alábbi ábrán látható az egyes forrásokat használók aránya. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Nagyobb mérethez klikk a képre!
 
Egyértelmű, hogy a választás estéjén még az internetezők körében is a televíziót nézték a legtöbben, az interneten pedig csupán 38 százalékuk keresgélt (az adat természetesen csak vasárnap estére vonatkozik, másnap nyilván alaposan megugrott az internetről is tájékozódók aránya). A többség azonban a neten is a hivatalos oldalakat nézte: legtöbben az Indexet és az Origót olvasták, de relatíve népszerű volt az OVB oldala (valasztas.hu) is. És mi a helyzet a webkettes tartalmakkal? Blogokról a netpolgárok 5, közösségi oldalakról 3 százaléka informálódott, míg a Twittert mindössze 1 százalékuk használta. Mindent egybevetve a felnőtt internetezők kevesebb mint 7 százaléka tájékozódott ilyen jellegű forrásokból, és ez az összes választópolgáron belül csupán 3 százalékot jelent.
 
Míg tehát mi (igen én is) „Konrád buborékjában” ülve figyeltük – és persze alakítottuk – az eseményeket, alaposan túl is értékeltük az általunk használt eszközök jelentőségét. Mert bár kétségtelen tény, hogy a webkettő frissességben, informativitásban legyőzte a hagyományos offline és online médiát, tömegeket ezen az estén sem tudott elérni – az igazi áttöréshez viszont erre lett volna szükség.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr22030678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

keserumandula · http://sarnyai.hu 2010.05.25. 21:06:52

Érdekes, régebbi adatok alapján ugyan, de magam is ezt szűrtem le áprilisban.

sarnyai.hu/esszezes/rituale-es-internet

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2010.05.25. 22:22:00

Teljes mértékben egyet kell értenem a fent leírtakkal ;)

syck · https://twitter.com/sycko 2010.05.27. 10:09:10

Kifejtene valaki, hogy mit ert a post "igazi attores" alatt az utolso bekezdesben?

kurucz · http://onlime.blog.hu 2010.05.29. 12:04:54

@syck:
Az, hogy a választás estéjén a webkettő átvette a mainstream médiától a tájékoztató funkciót, mindenképp egyfajta mérföldkő. Áttörésnek viszont én azt nevezném, ha nem csak minden harmincadik választópolgár, hanem ennél sokkal nagyobb tömeg tájékozódott volna webkettes tartalmakból a tévé vagy az internetes hírportálok mellett/helyett.
süti beállítások módosítása