HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Szereti Ön a nyereményjátékokat? Válaszoljon, és nyerjen!

2012.03.14. 13:40 kurucz

untitled.pngEgy piackutató cég utcai megkérdezést végez Budapest több pontján délután 2 és 5 között, és a kérdezőbiztosok arról érdeklődnek a megkérdezettektől, hogy otthon tartózkodnak-e a kérdezés pillanatában. Aztán az adatokból levonják a következtetést, miszerint délutánonként egyetlen budapesti sincs otthon.

Abszurd? Persze hogy az. Nyilván nem is csinál senki ilyesmit.

Hasonlót viszont igen.

Olvasom, hogy egy online panelen végzett kutatás szerint szinte az összes hazai internetező vett már részt valamilyen online nyereményjátékon. Kissé hihetetlennek tűnik ez a megállapítás, de vajon mi lehet az oka annak, hogy egy reprezentatívnak nevezett kutatás ezt az eredményt produkálta?

Az szerintem mindenki számára egyértelmű, hogy online kérdőívvel nem mérünk internetpenetrációt – az internetezők körében ugyanis nyilvánvalóan irreleváns a „szokott-e Ön internetezni” kérdés, amire – egy-két zavart elméjű vagy mókás kedvében lévő válaszadót leszámítva – mindenki igennel fog felelni.

Ám ahogy komoly hiba lenne 100 százalékos internetpenetrációt kihozni egy internetes adatfelvételből, ugyanilyen hiba nyereményjáték iránti fogékonyságot mérni egy olyan válaszadói panelen, amelynek tagjai – válaszaikért cserébe – folyamatosan nyereményjátékokon vesznek részt.

Sokszor, sok helyen elmondtuk, leírtuk már, hogy miközben az internetezők arányának növekedésével egyre több célcsoport esetében válik az online adatfelvétel reális alternatívává, minden esetben fontos megnézni, vajon
az adott kutatási téma vizsgálható-e ezen a módon. Mindig meg kell vizsgálni, egy-egy konkrét esetben felléphet-e valamilyen – kifejezetten az online technikából – adódó torzító hatás, és ez hogyan küszöbölhető ki; és persze vannak olyan témák, amelyek egyáltalán nem kérdezhetők ilyen eszközökkel.

Az online nyereményjátékban való részvétel egyértelműen ilyen téma.

A kutatási közlemény végén egyébként szokás szerint az áll, hogy a minta a legfontosabb demográfiai jellemzők mentén reprezentatív a hazai internetezők közösségére nézve. Efelől nincs is kétségem, az viszont bizonyos, hogy a nyereményjátékhoz való viszony alapján reprezentativitásról szó sem lehet – márpedig egy ilyen témájú kutatásnál ez igen komoly probléma.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr174316244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása