Úgy látszik, nekem az a sorsom, hogy az Internet Hungary második napján hajnali 9-kor tartsak előadást valamilyen, e-kereskedelemmel kapcsolatos témában. Így volt ez tavaly, és így volt idén is - csak míg 2008-ban szűk félház előtt prezentáltam, addig most mindössze négyen ültek a Tihany teremben, amikor belekezdtem a mondókámba. A konferencia résztvevőinek többsége még az előző éjszaka gajdolásának, degedőzésének és lögybölődésének emlékeit idézte fel a reggelizőasztalnál; vagy esetleg bungalója mélyén nyalogatta sebeit.
Az előadás végére azért már egész szépszámú hallgatóság gyűlt össze a teremben, de aki nem volt ott, az sem marad le semmiről - itt ugyanis röviden összefoglalom prezentációm lényegét.
Sokan, de nem sokat
Ma már meghaladja a 2 milliót azon hazai felnőttek száma, akik kipróbálták az online vásárlást, tehát legalább egyszer rendeltek valamilyen terméket vagy szolgáltatást az interneten keresztül. A dinamikus növekedés két jelenségre vezethető vissza: egyrészt az internet-penetráció növekedésére, másrészt arra, hogy az internet-használókon belül is folyamatosan emelkedik az online vásárlók aránya. Míg 2004-ben az egymillió felnőtt internetező 44 százaléka próbálta ki az online vásárlást, addig 2009-ben a már több mint 3 millió netpolgár kétharmadáról mondhatjuk el ezt. A netes vásárlói tapasztalattal rendelkezők száma így öt év alatt több mint négyszeresére nőtt.
Aki egyszer kipróbálta az online vásárlást, az jellemzően később is él a lehetőséggel – az elmúlt 12 hónapban mintegy négyötödük rendelt valamit a neten, vagyis az összes internetező több mint fele vásárolt online csatornán keresztül.
Az online vásárlók magas száma azonban nem jelenti azt, hogy az internetezők sokat is vásárolnak a neten. A vásárlók 48 százaléka egy esztendő alatt legfeljebb öt alkalommal rendelt meg valamit online módon, tíznél többször (tehát átlagosan legalább havi rendszerességgel) pedig mindössze 18 százalékuk élt a lehetőséggel. A többség tehát valóban csak ad-hoc jelleggel használja az internetet vásárlásra, kiegészítve a hagyományos vásárlásait abban az esetben, ha a netes vásárlással valamilyen előnyre tesz szert.
És hogy mik lehetnek ezek az előnyök? Az elmúlt évben vásárlók kétharmadát motiválta az, hogy az interneten olcsóbban jutott hozzá az adott termékhez, a kényelem 54, az időtakarékosság 48 százalékuknál játszott fontos szerepet. Emellett azok száma sem elhanyagolható, akik amiatt döntöttek az internet mellett, mert más módon nem vagy csak nehezen jutottak volna hozzá a termékhez (például külföldről rendeltek).
A netes vásárlás természetesen mindig jár együtt bankkártyás online fizetéssel, sőt –kártyaszámának megadásával mindössze 22 százalék fizetett az elmúlt év során. (A vásárlások számára vetítve ez az arány természetesen magasabb, hiszen jellemzően azok fizetnek inkább online módon, akik gyakrabban vásárolnak az interneten.) Az online fizetéssel kapcsolatban még mindig nagy a bizalmatlanság: a vásárlók 21 százaléka teljesen, további 43 százaléka inkább egyetért azzal az állítással, hogy az interneten történő bankkártyás fizetés nem biztonságos.
Már online is „shoppingolnak”
Az online vásárlással kapcsolatban szerintem érdekes kérdés, hogy miként viselkednek a látogatók a webáruházakban – megjelenik-e az interneten is a nézelődő, „shoppingoló” attitűd, netán az impulzusvásárlás; vagy inkább a gyors, céltudatos beszerzésen van a hangsúly?
Nos, annak ellenére, hogy az online vásárlás egyik nagy előnye az, hogy időt takaríthatunk meg vele, ráadásul éppen azokra a szegmensekre jellemző leginkább az internetes vásárlás, amelyek általában véve kevésbé szeretnek vásárolni; úgy tűnik, a webes áruházakba sem mindenki határozott céllal érkezik. Mindössze a látogatók 30 százaléka kifejezetten céltudatos: ők jellemzően valamilyen konkrét termék miatt érkeznek az internetes boltba, és rövid keresgélést követően vagy vásárolnak, vagy azonnal odébbállnak. 49 százalék ugyancsak többnyire határozott céllal érkezik, de ha már ott van, körülnéz más termékek között is; a webshopok látogatóinak egyötöde viszont gyakran vásárlási terv nélkül, kizárólag nézelődés céljából is ellátogat webáruházakba, esetükben tehát az online polcok böngészése általános tájékozódásnak, de akár egyfajta időtöltésnek, sőt szórakozásnak is felfogható.
Említettem már, hogy a kedvezőbb ár gyakran motívuma az online vásárlásnak (különösen azok körében, akik ritkábban rendelnek az interneten), így nem meglepő, hogy a vásárlók közel fele aktívan figyeli az internetes boltok akcióit. A tájékozódás kitűnő eszköze lehet a boltok hírlevele, amely felhívja a figyelmet az újdonságokra vagy az aktuális kedvezményekre. A vásárlók egyharmadára jellemző, hogy feliratkozik ilyen hírlevelekre, hogy minél hamarabb értesüljön a számára érdekes ajánlatokról.
(Előadásom második felében öt vásárlói típust mutattam be röviden. Erre itt a következő posztban kerül sor.)