Kérdőívekben rendszeresen találkozom olyan, egyes tevékenységek előfordulásának gyakoriságát vizsgáló kérdéssel, mint például ez:
Milyen gyakran látogatja Ön XY honlapot?
1. ritkábban mint hetente
2. hetente egyszer
3. hetente többször
4. naponta egyszer
5. naponta többször
Első ránézésre nincs ezzel a kérdéssel semmi baj - a válaszlehetőségek egyértelműnek tűnnek, a kategóriák kizárják egymást -, mégis több sebből vérzik. Ráadásul az egyik ilyen "seb" - legalábbis egy önkitöltős, például online kérdőív esetén - komoly torzítást okozhat a kapott eredményben.
Az utolsó két válaszlehetőségre gondolok, amelyek megkülönböztetik azt, ha a válaszadó naponta egyszer vagy naponta többször látogat el a honlapra. Mi ezzel a baj? Nos, túl azon, hogy honlap-látogatás vagy internetezés esetén nem látom értelmét a "naponta egyszer" és "naponta többször" válaszlehetőségek megkülönböztetésének (hiszen a lényegi információ itt nyilván az, hogy az illető napi szintű látogató-e vagy sem), a két kategória jelentése nem is egyértelmű a válaszadó számára. (Találós kérdés: Ha valaki ellátogat az Indexre, aztán megnézi a Freemail fiókját, majd visszatér az Index olvasásához, akkor vajon egyszer vagy többször látogatta meg az Indexet?)
Na de a "naponta egyszer" és a "naponta többször" kategóriák keverése önmagában csak e két kategória egymáshoz képesti arányát befolyásolná. A probléma azonban ennél nagyobb. Az elmúlt évek tapasztalatai, az NRC különböző típusú kérdésekkel végzett kísérletei alapján ugyanis az alábbi megállapításokat tehetjük:
1. Ha a válaszok között a "naponta egyszer" és a "naponta többször" kategória szerepel, akkor a kettőt együtt lényegesen többen jelölik meg, mint a két kategória összevonásával megalkotott "naponta" válaszlehetőséget
2. A "naponta többször" válaszlehetőséget sok olyan megkérdezett is megjelöli, aki a kérdőív egy másik kérdésében azt válaszolja, hogy hétvégenként sosem internetezik, vagyis eleve kizárt, hogy minden nap látogasson egy weboldalt
3. A "naponta" kategória fenti kettéválasztásával a "hetente többször" (vagy a "legalább hetente") kategóriát megjelölők aránya jelentősen csökken
Az előbbieket összegezve tehát azt állapíthatjuk meg, hogy a "naponta többször" kategória megjelenése a válaszadók jelentős részét megzavarja, és jelentős számban olyanok is megjelölik, akik ugyan egy-egy nap valóban többször is ellátogatnak az XY oldalra, de nem látogatják azt minden nap. Tipikusan tehát a csak hétköznap netezők - akik munkahelyükön folyamatosan a világhálón lógnak, és kedvenc oldalaikat akár többször is megnézik, hétvégén viszont nincsenek internet-közelben - előszeretettel választják ki a "naponta többször ellátogatok a honlapra" opciót. Ez pedig érthető módon komoly torzítást okozhat az eredményekben.
Azt szokás mondani, hogy az ritkán probléma, ha egy kérdőívben a szükségesnél több (de nem átláthatatlanul sok) válaszlehetőséget adunk meg, hiszen utólag bármi összevonható, szét viszont már nem szedhető. Vannak azonban esetek, amikor a kevesebb több, sőt a válaszok cizellálásával az eredmények torzulását "segítjük elő". A fenti eset éppen ilyen.
Én tehát azt javaslom, hogy mindenképpen kerüljük a "naponta egyszer" és "naponta többször" válaszlehetőségeket a kérdőívekben, legalábbis akkor, amikor a hét egyes napjai (például hétköznap és hétvége) között komoly különbség lehet az adott tevékenységet illetően. Az összevont "naponta" vagy a még konkrétabb "a hét minden napján" kategóriával lényegesen pontosabb eredményt fogunk kapni - ha pedig kutatásunk szempontjából a napi gyakoriságnak is jelentősége van, ezt a fentinél sokkal egyértelműbben megfogalmazott válaszlehetőségekkel vagy akár további kérdésekkel célszerű vizsgálni.