HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Hogyan (ne) kérdezzünk online 2.

2010.05.16. 12:32 kurucz

Néhány bejegyzéssel ezelőtt elindítottam egy sorozatot, amely az online kérdezés legfontosabb szabályait gyűjti össze. Az első részben szó volt az internetes kérdőívek ideális hosszáról, illetve arról, hogy egy online módon feltett kérdésnek rövidnek, ugyanakkor pontosnak kell lennie.

Következzen most két újabb fontos szabály, amelyet érdemes mindig szem előtt tartani.
 
 
Ne ösztönözzük a kitöltőt válaszmegtagadásra
 
A kérdezőbiztosok által lekérdezett kérdőívekben bevett szokás a „nem tudja / nem válaszol” eset feltüntetése a válaszlehetőségek között, online kérdőívekben azonban az „NT/NV” megjelenítése komoly torzítás lehetőségét rejti magában. Míg ugyanis személyes vagy telefonos kérdezés esetén ezt az opciót az interjú készítője általában nem ajánlja fel a válaszadónak (és csak válaszmegtagadás esetén jelöli), addig ha egy önkitöltős kérdőívben helyet kap a többi válaszlehetőség között, az szinte sugallja a kitöltőnek, hogy nem szükséges válaszolnia, döntenie.
 
A torzítás veszélye elsősorban a nehezebb, gondolkodást igénylő vagy kevésbé egzakt kérdéseknél merül fel; ilyenkor a válaszadók egy része hajlamos a könnyebbik utat (a „nem tudom” válasz megjelölését”) választani, különösen ha ezt tálcán kínáljuk neki.

És hogy mindez nem csak elmélet, bizonyítja több olyan felmérés, amelynek offline és online eredményei között éppen az „NT/NV”-k miatt van szignifikáns különbség. Egy évek óta zajló tracking vizsgálat esetében például az online módszertanra való áttéréssel jelentősen csökkent azoknak az aránya, akik egyetértettek bizonyos, a vizsgált márkára vonatkozó állítással. Az adatsort részletesebben megnézve kiderült, hogy nem önmagában a módszertani váltás okozta az eredmények megváltozását, hanem az, hogy a kutatók nem vették figyelembe az online kérdezés sajátosságait. Az állításokkal egyetértők arányának csökkenésével párhuzamosan ugyanis nem az elutasítók aránya nőtt, hanem azoké, akik nem tudtak véleményt nyilvánítani – vagyis az online megkérdezésben nagyságrendekkel magasabb volt a „nem tudom eldönteni” opciót választók aránya, mint a személyesen lekérdezettben, pusztán amiatt, hogy ez az alternatíva a többivel egyenrangú válaszlehetőségként jelent meg.
 
Online kérdőívben tehát általában kerülni kell a „nem tudom” vagy a „nem válaszolok” opciók feltüntetését a válaszok között. Utóbbit például csak kifejezetten kényes kérdéseknél ajánljuk fel akkor, ha ezzel is nyomatékosítani szeretnénk, hogy a kérdésre nem kötelező válaszolni. Egyéb esetben még az is jobb megoldás, ha egyszerűen meghagyjuk a lehetőséget a kitöltőnek, hogy válaszadás nélkül továbblépjen. Ezzel a megoldással a válaszhiány mértéke sokkal közelebb lesz ahhoz, mint amit személyes vagy telefonos megkérdezés esetén is tapasztalnánk.
 
 
A kérdések legyenek mindenki számára érthetőek és megválaszolhatóak
 
Egy kérdőív esetében alapvető elvárás, hogy a benne szereplő kérdések egyértelműek legyenek, a válaszlehetőségek magukba foglaljanak minden lehetőséget, egymással azonban ne legyenek átfedésben. Igen ám, csakhogy előfordul, hogy míg egy kérdés teljesen jól működik egy olyan kérdőívben, amelyet kérdezőbiztos kérdez le, addig egy online önkitöltős kérdőívben már problémát vagy félreértést okoz a válaszadók körében.
 
Elképzelhető ugyanis olyan eset, hogy a megkérdezett azt gondolja, egy adott kérdés nem vonatkozik rá, és ezért – ha nem kötelező a válaszadás – továbblép; de az is, hogy egész egyszerűen nem tudja, melyik választ kell megjelölnie.
 
Az előbbire tipikus példa a „Mi az Ön foglalkozása?” kérdés, amit például a diákok jelentős része – a kérdésfeltevés miatt – nem tart relevánsnak, és így nem válaszol rá, annak ellenére, hogy a hosszú válaszlista végén megtalálható a „tanuló” címke is. Mindez kiküszöbölhető egy, az aktivitás firtató szűrőkérdéssel – egy ilyen kétlépcsős megoldással jelentősen csökkenthető a válaszhiány.
 
Nyilvánvalóan irreális elvárás a válaszadókkal szemben, hogy kivétel nélkül tudják, melyik földrajzi régióban élnek - ennek ellenére találkoztam már olyan online kérdőívvel, ahol ez szerepelt egy kérdésben. Ilyen esetben nem meglepő, ha sokan nem tudnak válaszolni, vagy hibás választ jelölnek meg, amennyiben válaszadásra kötelezzük őket. Szerencsésebb itt a megyére rákérdezni, bár a tapasztalat azt mutatja, hogy még ezen a szinten is számolhatunk némi tudatlansággal.
 
Előfordulhat persze, hogy a legkörültekintőbb kérdőívszerkesztés ellenére is belefutunk olyan esetbe, amikor a megkérdezettek egy része nem tudja értelmezni a kérdést, és így nem tud válaszolni rá. Jó példa erre a családi állapotot firtató kérdés, amelyre a szokásos formában a 18 év alatti – egyébként a „hajadon/nőtlen” kategóriába tartozó – kérdőív-kitöltők jelentős hányada egyszerűen nem tud válaszolni. Megoldást itt a válaszlehetőségek átfogalmazása nyújthat, de akár az is, ha a standard kategóriákat kibővítjük egy „egyéb, éspedig” opcióval. Jónéhány kiskorú fogja megjelölni ezt az „egyéb” kategóriát, az „éspedig” után pedig beírja majd azt válaszlehetőséget, ami számára egyértelmű, de amire a kutató nem gondolt: „gyerek vagyok”.
 
Az online kérdőívekbe gyakran azért kerülnek hibás (vagy legalábbis rosszul működő) kérdések, mert a kérdőív készítője változtatás nélkül alkalmazza az offline kérdezésben használt sémákat. Személyes és telefonos interjúk során a kérdezőbiztos jelenléte kiküszöbölheti a értelmezési nehézségekből eredő problémákat, ugyanakkor az emberi tényező jelenléte számos más torzítást eredményezhet. Az önkitöltős kérdőívek egyik előnye éppen az, hogy minden válaszadó ugyanazt a kérdést olvassa, annak értelmezése nem függ a kérdező személyétől, és a kérdéshez fűzött egyéb megjegyzéseitől. Ez az előny azonban hátránnyá válik, ha néhány kérdést félreérthetően fogalmazunk meg. Bár olykor csak egy-egy kellemetlen tapasztalat világít rá a kérdésekben rejlő buktatókra, a legtöbb esetben azért az is elegendő, ha beleképzeljük magunkat egy, a kérdőívet magányosan, mindenféle segítség nélkül töltögető válaszadó helyébe.

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr432006955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kontárblog · http://kontar.blog.hu/ 2010.05.16. 18:37:36

hú hát énis megküzdöttem a szakdogám pöpec kérdőjével,tényleg sok volt a buktató,és a pontozásnál pl le kellett menni a hülyebiztos szintre..

én úgy akartam,hogy rangsorolja, tehát legyen neki egy 1.helyezette,egy második,egy harmadik, etc..
de nem, ők nem olvasták el, és 5től pontoztak visszafele.
hiába írtam oda hogy olvasd el.nem olvasta el.hiába írtam oda, hogy 1xosszon csak le egy számot, mégis többször osztotta le...

mindegy a végén az éleset már ennekmegfelelően küldtem ki
de pl én nem nagoyn csináltam nem válszolok nem tudom részt,szerettem volna minél több infót kiszedni belőlük.
bár ígyis a legtöbben a hány éves vagy kérdésere nem válaszoltak:D

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2010.05.17. 03:53:04

forum.enerla.net/content/268-pocsek-kerdesek.html

Sorry, hogy nem trackback, csak így van egy válasz, de cikknél nem menne trackback.

Apró összefoglaló (itt nem fejtem ki hosszan): azért arra is nagyon oda kell figyelni ne motiváljuk hazugságra a válaszadót.

bülbül · http://www.bulbul.hu/ 2010.05.28. 18:02:54

Sajnos nem teljesen értünk egyet az NT/NV megítélésében. Éppenséggel pontosan fordított szerintem a helyzet amikor a kérdező akkor is belenyomorítja a válaszadót egy olyan kategóriába amelyről nincs kialakult álláspontja, véleménye. Ebből a szemszögből nézve a példádból következően nemhogy elhagyni de inkább rajtahagyni érdemes a kérdőíven a kibúvót, mert bizony a válaszadók nagyobb részének egy csomó esetben nincs kialakult elképzelése olyan kérdésekről amelyek a megrendelőket pedig érdekelnék... Ilyen esetben nem igazán jó megoldás, hogy de mégis valamit mondjon!
(Csak csendben jegyzem meg, hogy ez a téma nagyon hasonló a skálás kérdések páros-páratlan hitvitájához, ahol sokan azt mondják, hogy legyen mindenképpen páros válaszlehetőség - mert akkor mindenképpen döntenie kell a válaszadónak. no én ilyenkor szoktam csendben odébbállni, mert mit ér az a válasz, amit eredetileg a válaszadó semlegesnek, kibúvónak szánt.)
Az a megoldás, hogy nem kell választ adnia a kérdésre és továbbléphet pedig azért szerencsétlen, mert így a gyors, átlapozó - és éppen ezért alapjában kiszűrésre ítélt - kérdezetteket egy kalap alá veszed azokkal akik valóban nem adnak választ egy kérdésre - mert nem akarnak vagy tudnak.

kurucz · http://onlime.blog.hu 2010.05.29. 12:11:02

@bülbül:
Leginkább az attitűdöt, véleményt vizsgáló kérdéseknél fordul elő magas NT/NV arány, ahol a válaszadóknak egy kicsit többet kell morfondírozniuk, így hajlamosak a könnyebbik utat választani, ha erre lehetőséget adunk neki. Én ilyen kérdéseknél nem érzem problémának, ha „belekényszerítjük” őket a válaszadásba.
Egyébként a dolog megítélése (ahogy a skáláké is) nyilván nagyon szubjektív, viszont ha az a cél, hogy egy offline kutatást (például egy trackinget) átvigyünk online-ra, és a kétféle módszertanból származó eredmények között a lehető legkisebb eltérés legyen, akkor meglátásom szerint az a leginkább célravezető, ha az online kérdőívben nem kínálunk fel „NT/NV”-t, legfeljebb menekülőútvonalat hagyunk a megkérdezetteknek azzal, hogy nem tesszük kötelezővé a válaszadást.
Utóbbit sem érzem problémának. Gyors átlapozó lehet úgy is valaki, hogy minden kérdésre válaszol (természetesen csak kattintgat). Őket a kérdőívkitöltés ideje alapján ki lehet szűrni, mint ahogy azokat is, akik nagy számban hagytak ki kérdéseket. Azok viszont, akik csak néhány esetben nem válaszoltak, érvényes válaszadónak tekinthetők néhány „NT/NV”-vel – természetesen az adattisztítás szigorúságának függvényében.
Alapvetően én is annak a híve vagyok, a válaszadónak kínáljunk fel minden lehetséges alternatívát, de ha azzal szembesülünk, hogy teszem azt egy attitűdállítás esetében 30% jelölte meg a „nincs véleményem” opciót, míg ugyanennél a kérdésnél a személyes megkérdezés csak 5% „NT/NV”-t produkált, akkor el kell gondolkodnunk azon, hogy jól működik-e ez így.
süti beállítások módosítása