„Amikor mindenki hasonlóan gondolkodik, akkor senki sem gondolkodik igazán.” Walter Lippmann, Pulitzer-díjas amerikai írótól származik ez a gondolat, amit Fredrik Harén idéz – magyarul gondolat.ébresztő! címmel megjelent, valóban gondolatébresztő – könyvében.
A szerző az idézet kapcsán azt javasolja, hogy egy-egy komolyabb probléma megoldásába – ha van rá lehetőségünk – a vonjunk be külső szakértőt; valakit, aki nincs megfertőzve az adott terület jellemző gondolkodásmódjával, rutinjaival, így kívülállóként más nézőpontból tud tekinteni a megoldandó feladatra, és képes lehet olyan – első ránézésre talán a valóságtól elrugaszkodott, netán őrült – ötletekkel, javaslatokkal előállni, amelyek nekünk bennfenteseknek sosem jutottak volna eszünkbe.
És miért ne lehetne ez a kívülről hozott tanácsadó egy, az adott szektort szakértőként ismerő piackutató? Aki úgy van képben van a szektor aktuális trendjeit és a fókuszban lévő témákat illetően, hogy közben szigorúan véve nem a szektorban dolgozik, sőt szerencsés esetben akár más iparágak projektjeiben is aktívan – vagy legalább passzív szemlélőként – részt vesz.
Biztos vagyok benne, hogy a jövő az ilyen típusú, az adatok objektív értelmezésének képessége mellett nagy adag kreativitással is megáldott, „gondolatébresztő” piackutatóké. És persze azoké az ügyfeleké, akik nyitottak a tőlük származó insightokra és ötletekre.