HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Mission Impossible

2012.04.11. 14:38 kurucz

Egyre több kutatás esetén gondolnak az ügyfelek – illetve piackutató partnereink – az online adatfelvételre, ami örömteli, és persze komoly alapja is van, hiszen az internetpenetráció szintje mind több célcsoport esetében teszi lehetővé az online kérdezést.

Emellett azonban egy másik jelenség is megfigyelhető – mégpedig az, hogy sokan úgy gondolnak az online kutatásra, mint egy olyan megoldásra, amellyel megismerhetők olyan parányi vagy szinte nem is létező szegmensek szokásai, véleménye is, amelyek offline technikákkal nem, vagy csak korlátozottan, esetleg komoly költségek mellett érhetők el.

Kétségtelen, hogy az online válaszadói panelek, hosszú és részletes regisztrációs kérdőíveiknek hála számtalan szűrési lehetőséget biztosítanak, hatékonyabbá téve ezáltal sok – nem feltétlenül csak demográfiai szempontok által meghatározott – célcsoport elérését; mindez azonban nem jelenti azt, hogy bármilyen parányi – vagy (szinte) nem is létező –szegmens is lekérdezhető általuk.

Gondoljunk csak bele. Egy félszázalékos penetrációjú csoport még egy – magyarországi viszonylatban hatalmasnak számító – 200 ezer fős panelben is nagyjából 1000 fővel képviselteti magát; egy ilyen célcsoporton akár egy 500 fős minta lekérdezése is igen komoly kihívás. Ha pedig a minta összetételére – az egyes alszegmensek nagyságára – vonatkozóan is felállítunk kritériumokat, akkor bizony már bátran ragaszthatjuk a mission impossible címkét a vállalkozásra.

Arra, hogy többezres mintát készítsünk az elmúlt fél évben új autót vásárlókból, vagy olyanokból, akik legalább nettó havi félmilliót keresnek, az online panelkutatás sem alkalmas, mint ahogy a március második felében az IKEA-ban vásárlók elérésére is hatékonyabb eszköz lehet egy hagyományos utcai (vagy áruházi) megkérdezés.

Az online sem mindenható – és vannak esetek, amikor más módszerek egyszerűbb és olcsóbb megoldást nyújtanak. Az online kutatás – és az online panelek – ereje nem a lehetetlen lehetővé tételében, hanem az offline módon is lekérdezhető szegmensek gyorsabb, célzottabb és így költséghatékonyabb elérésében rejlik.

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr664383185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

reqcka 2012.04.11. 19:27:00

Decemberben volt részem egy mikrózásban, mondhatom, remek volt :) Szinte végig egyesével kellett mindent felvenni, még kis csoportra se lehetett vonatkoztatni.. kész voltunk :D
Enter!Digitalt nem kihagyni, Képernyőkultúra lesz a tárgykör. Még kedvezményes előreg van:
moourl.com/enterdigital

nikita · http://couchsurfing.blog.hu 2012.04.11. 22:20:53

@reqcka: kedves Reqcka! Ajánlom figyelmedbe az Onlime blog egyik korábbi posztját. Vélhetően még nem olvastad: onlime.blog.hu/2011/10/07/mesterseges_intelligenciaval_a_spam_frasz_ellen
süti beállítások módosítása