December van, lépten nyomon beleütközöm a VMR kutatás bannereibe.
Aki nem tudná: a VMR jelenleg Magyarország legnagyobb online tracking kutatása, amely félévente vizsgálja az internetezők és a felmérésben részt vevő közel 300 honlap látogatóinak demográfiai jellemzőit, online és offline médiahasználatát, fogyasztási szokásait, életstílus jellemzőit, reklámattitűdjét.
A VMR-adatok ott vannak az online piacon tevékenykedő összes ügynökségnél, és bár a 2000 óta létező kutatássorozatnak a honlap-látogatói profil területén ma már van komoly versenytársa, számos olyan információ nyerhető ki belőle, amelyhez más forrásból nem lehet hozzájutni, ugyanakkor fontos lehet az online médiatervezésben.
Ha valaki böngészget a VMR adatbázisában, megtudhatja például, hogy:
- a legalább hetente internetező 14-69 évesek 59 százaléka, tehát közel 1,9 millió magyar netező látogatja legalább havonta a YouTube-ot
- a netpolgárok 52 százaléka olvas, 10 százaléka ír blogot - a hardcore bloggerek kétharmada 30 év alatti
- a 18-69 éves internetezők 66 százaléka, közel 2 millió magyar felnőtt rendelt már meg életében legalább egyszer valamilyen terméket, szolgáltatást az interneten
- az onlinepokerhu.com látogatóinak 18 százaléka utazott már fapados légitársasággal
- a 18-29 éves, AB státuszú, budapesti internetezők 26 százaléka minden nap rágyújt, 42 százaléka naponta fogyaszt kávét
- a 18-25 éves nők körében az iWiW és a Freemail a leglátogatottabb magyar honlapok, affinitás szempontjából viszont a Nők Lapja Café áll az élen
A VMR egyébként nem panelkutatás - a válaszadókat a résztvevő honlapokról és a két legnagyobb hazai DM-szolgáltató tagságából gyűjti. Az elmúlt félévben több mint 22 ezren töltötték ki a kérdőívet - ebből készült az a végső 10 ezer fős adatbázis, amely reprezentatív a legalább hetente netező 14-69 évesekre.
A alap-VMR mellett egyre fontosabb szerep jut a speciális VMR-kutatásoknak is. Tavasszal futott az üzleti döntéshozók körére kirejedő VMReco, és jelenleg is zajlik az internetező gyerekeket vizsgáló - és tavaly az Online Kutatás Konferencián különdíjat nyert - VMRkids. Utóbbi alapvetően a 15 év alatti gyermekkel rendelkező szülőket célozza meg azzal, hogy csemetéjükkel közösen töltsék ki az online kérdőívet. De természetesen nem maradnak ki a rekrutálásból a gyerekeknek szóló honlapok sem: aki ilyen oldalakat látogat, minden bizonnyal találkozik a VMRkids bannereivel.