Közhely, hogy egy megkérdezéses kutatás alapja a jó kérdőív, de mint minden közhely, természetesen ez is teljesen igaz. Lehet valaki zseniális elemző, egy rossz kérdőívvel készült adatbázisból ő sem tud igazán megalapozott elemzést készíteni. A kérdőív – a kérdések sorrendje, megfogalmazása, pontossága, relevanciája – tehát egyfajta alap, és a kérdőívszerkesztés az alapok lerakása; nem véletlen, hogy a piackutatási tankönyvek külön fejezetben foglalkoznak vele (és mi is külön tárgyként oktatjuk a MÜTF-ön).
Nem szeretnék most kitérni a kérdőívkészítés általános szabályaira (erről tényleg rengeteg szakirodalom található), ellenben azt gondolom, egy online kutatási blogon érdemes írni arról, milyen speciális szabályok érvényesek az online kérdőívekre. Merthogy az internetes kérdezésnek vannak sajátos szabályai, amelyeket tapasztalataim szerint az offline kutatásokhoz szokott – és az offline technikákban jártas – szakemberek is hajlamosak olykor figyelmen kívül hagyni.
Gyakran előfordul, hogy a megkérdezett több tevékenységet is végez párhuzamosan, és ezek közül csak az egyik a kérdőív kitöltése. Nyilvánvaló, hogy minél hosszabb a kérdőív, annál nagyobb az esély az ilyen-olyan okok miatt történő lemorzsolódásra, a figyelem csökkenésére, és ezáltal a válaszminőség romlására; de akár arra az extrém esetre is, hogy egy magára hagyott számítógépen az eredetileg meghívott személy helyett valaki más fejezi be a kérdőív kitöltését.
Bár ez utóbbi eset aránylag könnyen kiküszöbölhető, sőt – a válaszadást túlságosan gyorsan letudók mellett – utólag azok is kiszűrhetők, akik irreálisan hosszú ideig bajlódtak a kérdésekkel, a legjobb talán mégis az, ha eleve olyan kérdőívet szerkesztünk, amelyet egy átlagos internet-használó még szívesen kitölt.
Egy 10 perces online kérdőív teljesen megfelel az internetes kérdezés szellemiségének, de – némi emberveszteség árán – még egy 20 perces kérdéssor is hatékonyan lekérdezhető. Ennél hosszabb, akár 35-40 perces kérdőívek csak akkor tudnak jól működni az interneten, ha több, egymástól teljesen különálló kérdésblokkból épülnek fel (mint például az online omnibusz kutatások), és így a válaszminőséget kevésbé rombolja az, ha a válaszadó megosztja figyelmét, és nem koncentrál a kitöltés kezdetétől a végéig kizárólag a mi kérdéseinkre.
Az online kérdőívek sem bírják el a nagyon hosszan megfogalmazott kérdéseket, magyarázatokat, koncepció-leírásokat. Ha ugyanis a megkérdezett felületesen olvas el egy ilyen leírást, abból akár több baj is származhat, mintha inkább tömörítettünk volna.
Van azonban egy másik szempont, amit szintén figyelembe kell vennünk, és ami viszont némiképp ellentmond a rövid kérdések filozófiájának. Ahogy korábban is írtam már, az online válaszadó gyakran más tevékenységekkel párhuzamosan tölti ki a kérdőívet, ami növeli az esélyét annak, hogy elveszti a fonalat, és egy, az információknak csak egy részét tartalmazó kérdés esetében nem tudja (nem emlékszik), miről is kell véleményt mondania. Ezt kiküszöbölendő törekedni kell arra, hogy a fontos elemek (például hogy melyik márkára is vonatkozik a kérdésünk) mindig szerepeljenek a kérdésben, de legalábbis azon az oldalon, ahol a kérdés szerepel.
Mindez persze növeli a kérdések hosszát és bonyolultságát (ami ugyebár nem szerencsés), de ilyen esetben a lényeges részek kiemelésével, vagy a kérdéstől elkülönülő magyarázatok beiktatásával könnyíthetjük a válaszadók dolgát. A jó online kérdés tehát alkalmazkodik a netezők sokszor felületes olvasási szokásaihoz: könnyen érthető, de tartalmaz minden infót, minimalizálva ezzel a félreértés valószínűségét.