HTML

Kurucz Imre

piackutatási és marketing tanácsadó, az NRC kutatási igazgatója

Fiatalos márkák

2010.10.20. 17:55 kurucz

Néhány hónappal ezelőtt posztoltam a férfias márkákról; most lássuk, melyek a fiatalos brandek – legalábbis a fiatalok szerint.

A márkafelhő a 15-25 éveseket vizsgáló VMR.cool kutatás alapján készült: a válaszadók legfeljebb öt olyan márkát nevezhettek meg, amelyet kifejezetten fiatalosnak tartanak. Az ábrán a nagyobb betűméret több említést jelez: legtöbben tehát – akárcsak a férfias márkák között – az Adidast, ezt követően pedig a Nike-t és a Coca Colát említették. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Fontos azonban megjegyezni, hogy az ábra ezúttal sem azt mutatja, melyik márkát tartják a célcsoport tagjai a legfiatalosabbnak, hanem azt, hogy melyek ugranak be nekik elsőként, amikor fiatalos márkákra gondolnak – a márkaprofil mellett tehát a spontán ismertség is benne van az eredményben. Elképzelhető, hogy egy márkalistából többen jelölnék meg a fiatalos márkaként mondjuk a Djuice-t, mint az Adidast, de mankó híján az utóbbi több megkérdezettnek ugrik be.
 
És hogy fontos-e a fiataloknak a márka? Nos, úgy tűnik, a többségnek igen, a márkahűség azonban már kevésbé jellemző rájuk; a 15-25 évesek zöme szívesen használ többféle brandet vagy próbál ki újdonságokat.
 
A márka jelentősége leginkább a mobiltelefon esetében figyelhető meg: a 15-25 évesek 86 százaléka számára fontos, sőt 30 százalékuk kifejezetten márkahűnek vallja magát. Szórakoztató elektronikai cikkek esetén ugyancsak közel négyötödük tulajdonít nagy jelentőséget a gyártónak, a lojalitás azonban itt már csak 16 százalékukra jellemző.
 
A márka fontossága az életkorral általában nő, és a fiúk/férfiak körében is magasabb a márkatudatos fogyasztók aránya, mint a lányok/nők körében. A kozmetikumok esetében viszont fordított a helyzet: a nők 82 százaléka számára fontos a brand, szemben a férfiak körében mért 68 százalékkal. A kutatásban vizsgált kategóriák közül az élelmiszereknél és a ruházati cikkeknél figyelik a fiatalok legkevésbé a márkanevet, bár még e két kategóriában is 70 százalék feletti a márkát fontosnak tartók aránya.
 
A márka tehát kétségkívül fontos, de általában nem a legfontosabb paraméter a fiatalok vásárlási döntéseiben. Mobilkészülék kiválasztásakor például a 15-25 évesek leginkább az elérhető funkciók alapján döntenek, ezt követi az ár, majd a design – utóbbi egyébként a lányok/nők esetében az átlagosnál nagyobb súllyal esik latba. A márka csak a negyedik a sorban, de még így is lényegesebb szempont, mint például az, hogy a szolgáltatók mely készülékeket kínálják aktuális akcióikban.
 
Érdekes módon egyébként a fiatalok mobil-választását - saját meglátásuk szerint - alig befolyásolja az, hogy mások milyen készüléket használnak. Persze a barátok, ismerősök választásai, ha ennyire direktben valóban nem is határozzák meg döntést, az igényelt funkciók körének vagy a márkapreferenciának a kialakulásában egész biztosan jelentős szerepet játszanak.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://onlime.blog.hu/api/trackback/id/tr922386604

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása